Tanulás a tündérek, manók és óriások földjén – CLIL és PBL módszertani továbbképzés Dublinban
2025. július 28. és augusztus 2. között vettem részt a dublini Europass Academy által szervezett „CLIL and PBL to Improve Student Engagement” című Erasmus+ kurzuson. A képzés során megismertük a CLIL (Content and Language Integrated Learning – tartalmat és nyelvet integráló tanulás) és a PBL (Project-Based Learning – projektalapú tanulás) elméleti alapjait, és számos gyakorlati tippet kaptunk arra, hogyan lehet ezeket hatékonyan alkalmazni a tanulók motiválásában és a tanórák élményszerűbbé tételében. A kurzust Gillian Cooke vezette, aki nagy szakértelemmel és lelkesedéssel adta át tudását.
A csoportunkat különböző országokból érkező pedagógusok alkották, akikkel könnyedén és hamar megtaláltuk a közös hangot, és nemcsak a tanórákon dolgoztunk együtt hatékonyan, hanem azokon kívül is sok időt töltöttünk együtt: beszélgettünk, megosztottuk tapasztalatainkat, kapcsolatokat építettünk – valódi közösségi élmény kísérte végig a hetet.
A kurzus anyaga rendkívül tartalmas volt – a tanulók által a CLIL során használt nyelv sajátosságaitól a foglalkozásmintákon, játékos feladatokon keresztül a mesterséges intelligencia segítségével készített projekt-, illetve óratervekig nagyon sokféle ismeretet szereztünk - hetekig tartó munka lesz még rendszerezni, feldolgozni és beépíteni a tanultakat a mindennapi pedagógiai gyakorlatba. Ez a hét szakmailag és emberileg is felejthetetlen élmény volt számomra – új ötletekkel, kapcsolatokkal, tapasztalatokkal és rengeteg inspirációval tértem haza.
A tanulás mellett lehetőségem nyílt Írország kultúrájának és történelmének megismerésére is. Néhány nappal a kurzus kezdete előtt érkeztem, így lehetőségem volt ráhangolódni az országra és kultúrájára. Dublinban a Trinity College Book of Kells Experience programján vettem részt, megnéztem a belváros leghíresebb nevezetességeit és megkóstoltam a helyi ételeket. Egy buszos túra keretében ellátogattam Észak-Írországba is: Belfastba, az Óriások Átjárójához, a Dunluce- kastélyba és Dark Hedges bükkfáihoz. Egy teljes napot töltöttem Howth-ban, az Ír-tenger partján, ahol fókákat láttam és sétáltam a tengerparti sziklás túraúton.
A kurzus első napján ételfesztivált tartottunk, ahová minden résztvevő hozott valamilyen helyi ételt vagy italt a többieknek. Igazi nyüzsgő forgatag alakult ki, ahol Európa számos országának finomságait ízlelhettük meg.
A kurzus egyik délutánján sok érdekességet megtudtam Dublin múltjáról és irodalmi életéről egy városnéző séta során, melyet a National Library of Ireland W.B. Yeats életművét bemutató kiállításán zártunk.
Részt vettem egy ír táncesten is, ahol tanártársaimmal együtt egy másfél órás program keretében megismerhettük az ír tánc alapjait.

Az iskola által szervezett programokon túl is igyekeztem a kurzus napjain is felfedezni a várost és környékét: ellátogattam többek között a National Gallery-be, a National Museum of Irelandbe, az IMMA-ba (Irish Museum of Modern Art), Sandycove tengerpartjára, valamint a Joyce Tower Museumba. Sétáim során közelebbről is megismerhettem az írek életmódját, nyitottságát és kedvességét – mindez különösen megragadott. Figyelmes gesztusnak tartottam, hogy a buszon leszálláskor az utasok megköszönik a sofőrnek az utat.
A kulturális élmények sorát gazdagította, hogy megismerkedtünk két hagyományos ír sporttal is: a Gaelic footballal, amelynek épp a hétvégén zajlott az országos döntője, valamint a hurlinggel – ez utóbbit ki is próbáltuk. Mindkét sport izgalmas bepillantást nyújtott az ír identitás és közösségi élet sajátosságaiba. Különleges élmény volt a kurzus lezárásaként Glendalough és Wicklow városába szervezett kirándulás is. Glendalough-ban megcsodáltuk a két tavat és a középkori kolostort, mindkettő lenyűgöző hangulatot árasztott. Wicklowban meglátogattuk a híres börtönmúzeumot, majd felfedezhettük a várost és tengerpartját – mindezt gyönyörű, napsütéses időben.
Köszönöm a lehetőséget a Tempus Közalapítványnak és iskolánk akkreditációért felelős koordinátorainak – Ágoston Krisztinának és Házmán Noéminek-, hogy lehetővé tették számomra a részvételt és segítették a felkészülésemet az utazásra.