CCC 4.mobilitás beszámoló

C4 mobilitás

El Médano, Tenerife, Spanyolország

2022. 12. 12-16.

Résztvevő tanulók: Csók Csenge, Dancsó Réka, Dóczy Bálint, Duba Móric, Horváth Bence, Luzsi

Dorottya Olívia, Mészáros Zoé, Vajna-Mastalli Márton

Résztvevő tanárok: Győrössy Krisztina, Nagy Irén

Az ötnapos mobilitás alatt meglátogattuk Tenerife több pontját is: a déli parton, El Medano városában töltöttük a legtöbb időt, emellett kirándultunk a Teide Nemzeti Parkban, meglátogattuk az ITER cég központját és bejártuk a sziget fővárosát, Santa Cruzt is, ahol megnéztük a legfontosabb nevezetességeket és megkóstoltuk a tenerifei konyha ízeit. Barangolásaink során számos új ismeretet szereztünk Tenerife élővilágával, geológiájával és kultúrájával, valamint az ökológiai lábnyomunk csökkentésével kapcsolatban. A tanulók angol nyelven, 5-7 fős nemzetközi csoportokban dolgoztak projektjeiken, melyeknek témája forrásaink megőrzése és a felhasználás csökkentése volt. A projekt eredményeképpen öt rövid figyelemfelhívó videó született a víz, műanyag, energia, közlekedés és az elektronikai hulladék használatának csökkentésével kapcsolatban. Az elkészült videókat a tanulók az utolsó napon, az iskolában mutatták be a szülőknek és tanáraiknak. A projektmunkát különböző gyakorlati tevékenységek egészítették ki, melyek során tanulóink saját élményeiket és tapasztalataikat felhasználva, játékosan szereztek új ismereteket a projekt témáihoz kapcsolódóan. Megtekintettük a megújuló energiaforrásokat felhasználó ITER cég bázisát, ahol megismerkedtünk a szélerőművek, passzívházak és napórák működésével, az üvegházhatás csökkentésének lehetőségeivel a mindennapokban, illetve egy korábbi típusú, már nem használt szélerőmű belsejét is megnézhettük. A helyiek által a ’sziget szíve’-ként is emlegetett ‘El Teide’ vulkán geológiai történetét és a hozzá kapcsolódó helyi mítoszokat is meghallgattuk vezetőnk, Dario lebilincselő előadásában. A vulkán teteje felé vezető úton több helyen is megálltunk és tanulmányoztuk a különböző vulkáni és magmás kőzeteket, lávafolyásokat, melyeket a Teide és a sziget többi vulkánjának működése hozott létre évezredek alatt. A naplementét a sziget egyik legszebb hegyéről tekintettük meg, a látvány különös jellemzője volt, hogy míg az egyik oldalon a lemenő nap által megvilágított Teidét láttuk, a másik oldalon a napnyugtában három környező sziget vonulatát is. Naplemente után, kihasználva a Teide Nemzeti Park fényszennyezés-mentes övezetét, csillagokat és bolygókat néztünk vezetőnk és teleszkópja segítségével. A mobilitás alatt egy teljes napunkat a tengerparton töltöttük. Szerencsére az időjárás is kedves arcát mutatta, meleg, napos időnk volt. A nap első felében a ‘Terramare Medioambiente Egyesület’ munkatársai tartottak nekünk foglalkozásokat az óceán és az árapály-zóna védelméről, végigkísérhettük egy sérülten befogott és már gyógyult álcserepesteknős visszaengedését az óceánba. A foglalkozás részeként megtisztítottuk a tengerpart egy kijelölt szeletét is. Délután vízisportokkal ismerkedtünk helyi oktatók segítségével. Egyik oktatónk a fogadóiskola tanulója volt, aki egyúttal korosztályos windsurf világbajnok is. A mobilitás alatt számos olyan új ismerettel, tapasztalattal és élménnyel gazdagodtunk, amelyek a nemzetközi kapcsolatok megerősítésén és az idegen nyelv gyakorlásán túl egy fenntarthatóbb és környezettudatosabb életmód kialakításához is hozzájárulnak.